Praktisk info

På denne siden finner dere masse praktisk informasjon om det å reise med oss i Cowboyreiser.

Alt fra informasjon om dine rettigheter som reisende med oss (Standard opplysningsskjema for pakkereiser) til hvordan dere som er så heldig å ha bestilt med oss, vil ha en egen app som oppdaterer din reiserute i sanntid til litt generell praktisk informasjon.

Er det noe dere lurer på utenom, er det alltid bare å ta kontakt. Vi er her for å hjelpe!

  • Praktisk Informasjon - og først: Hvorfor er det praktisk å reise med oss?

    Å reise med oss i Cowboyreiser skal være enkelt, tydelig og givende.

    Vi ønsker at dere som reiser med oss skal få økt reiselyst, og skal føle en trygghet for til at deres reise blir ivaretatt fra begynnelse til slutt. For oss er det å tilby det lille ekstra for at deres Amerikatur skal bli ekstraordinær, svært viktig. For å få til dette skal vi være meget gode på pris, men BEST på kundeservice og opplevelser!

    Vi er eneste som tilbyr reiser til Amerika hvor dere har en egen app som reisende, hvor deres reiserute blir oppdatert i sanntid og dere kan chatte med oss underveis. Dette skal bidra til økt trygghet, og ikke minst, økt brukervennlighet som kunde av oss. Vi er ganske stolte av å tilby egen app!

    Vi har vært i deres sko. Og derfor skal du være trygg på at vi er ute etter å skape best mulig tur og opplevelse for dere; uansett budsjett og ønsker.

    Og ja, vi er medlem av Reisegarantifondet, som gir dere en stor trygghet rundt reisen!

    Ta kontakt med oss da vel!

  • Under følger Standardopplysningsskjema for pakkereiser til deg som kunde + Reisevilkår for Cowboyreiser AS

    Her finner dere Standardopplysningsskjema for pakkereiser! Her finner du informasjon om hva du er dekket av når du reiser med oss, gjennom pakkereiseloven. Det er jo en god bonus!

    Er det spm. til noe av dette ber vi dere ta kontakt før reisen, og om det er behov underveis i reisen.

  • Standardopplysningsskjema for pakkereiser (dine rettigheter og plikter som kunde hos oss)

    Den kombinasjonen av reisetjenester du tilbys, er en pakkereise etter lov om pakkereiser og reisegaranti mv. (pakkereiseloven).

    Du omfattes derfor av alle rettighetene som gjelder ved pakkereiser. Cowboyreiser AS har det fulle ansvaret for at pakkereisen som helhet gjennomføres korrekt.

    Cowboyreiser AS har dessuten en lovpålagt reisegaranti som sikrer tilbakebetaling av dine innbetalinger i tilfelle insolvens hos selskapet/selskapene. Dersom transport inngår i pakkereisen, dekker reisegarantien også hjemtransport.

    Flere opplysninger om sentrale rettigheter etter pakkereiseloven finner du i punktet nedunder (merket Sentrale rettigheter etter pakkereiseloven).

  • Sentrale rettigheter etter pakkereiseloven

    Sentrale rettigheter etter pakkereiseloven:
    – Reisende vil motta alle viktige opplysninger om pakkereisen før pakkereiseavtalen inngås.

    – Det er alltid minst én næringsdrivende som er ansvarlig for korrekt levering av alle reisetjenestene som inngår i avtalen.

    – Reisende får et nødnummer eller opplysninger om et kontaktpunkt der de kan komme i kontakt med arrangøren eller reisebyrået.

    – Reisende kan overdra pakkereisen til en annen person, etter et rimelig varsel og eventuelt mot tilleggskostnader.

    – Prisen på pakkereisen kan bare økes dersom bestemte kostnader øker (for eksempel prisen på drivstoff), og dersom dette uttrykkelig er fastsatt i avtalen. Prisen kan uansett ikke økes senere enn 20 dager før pakkereisen begynner. Dersom prisen økes med mer enn 8 prosent av prisen på pakkereisen kan den reisende avbestille pakkereisen. Dersom arrangøren forbeholder seg retten til å øke prisen, har den reisende rett til prisreduksjon dersom de relevante kostnadene reduseres.

    – Reisende kan avbestille reisen uten å betale gebyr og få tilbakebetalt alle innbetalte beløp i sin helhet dersom et av pakkereisens vesentligste elementer, bortsett fra prisen, endres vesentlig. Dersom den næringsdrivende som er ansvarlig for pakkereisen, avlyser pakkereisen før den begynner, har den reisende rett til tilbakebetaling og eventuelt til erstatning.

    – Reisende kan ved ekstraordinære omstendigheter avbestille pakkereisen før den begynner uten å betale gebyr, for eksempel dersom det er alvorlige sikkerhetsproblemer på reisemålet som sannsynligvis vil påvirke pakkereisen.

    – I tillegg kan reisende til enhver tid før pakkereisen begynner avbestille pakkereisen mot et passende og begrunnet gebyr.

    – Dersom vesentlige elementer av pakkereisen ikke kan leveres som avtalt etter at pakkereisen har begynt skal den reisende tilbys passende alternative arrangementer uten tilleggskostnader. Den reisende kan si opp avtalen uten å betale gebyr dersom tjenestene ikke leveres etter avtalen, dette i vesentlig grad påvirker gjennomføringen av pakkereisen og arrangøren ikke avhjelper problemet.

    – Reisende har også rett til prisreduksjon og/eller erstatning dersom reisetjenestene ikke leveres eller leveres på en mangelfull måte.

    – Arrangøren må yte bistand til reisende i vanskeligheter.

    – Dersom arrangøren blir insolvent, vil innbetalte beløp bli tilbakebetalt. Dersom arrangøren blir insolvent etter at pakkereisen er begynt, og transport inngår i pakkereisen, er den reisendes hjemtransport dekket av garantien. Cowboyreiser AS har stilt reisegaranti overfor Reisegarantifondet. Dersom tjenestene ikke leveres på grunn av Cowboyreiser ASs insolvens, kan den reisende kontakte Reisegarantifondet:

    Reisegarantifondet
    Boks 227 Sentrum
    4001 Stavanger
    Telefon: 51 85 99 40
    E-post: firmapost@rgf.no
    www.rgf.no

    Lov om pakkereiser og reisegaranti mv.: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1995-08-25-57

  • Reisevilkår for Cowboyreiser AS

    Vi er stolt medlem av Reisegarantifondet, og selger reiser under den nye Loven om Pakkereiser.

    Dette er våre generelle betingelser, og de gjelder for pakkereiser og ved bestilling hotell, leiebil og fly. Bestillinger av billetter til show, sportsarrangement o.l., vil være egne regler for, og man kan generelt beregne at slike bestillinger ikke er refunderbare (du får normalt ikke pengene igjen uansett).
    Bestilling og bestillingsavgifter:
    – Alle bestillinger hvor du som kunde gir din aksept til Cowboyreiser AS, er å anse som gyldig bestilling, både muntlig og skriftlig.
    – Etter aksept vil vi sende depositumsfaktura på minst 10 % av bestillingen (minimum 2000,- NOK). Denne må betales innen 10 dager.
    – Vi sender ut faktura. Ønsker man betale med VIPPS tilkommer det 1,75 %. Vi tar kredittkortbetaling, og det skjer via VIPPS.
    – Enkelte ganger vil våre leverandører kreve betaling for deler eller hele beløpet ved bestilling. I så tilfelle dette skjer, opplyser vi deg om dette før bestilling.
    – Vi tar en serviceagift på 250,- per person, og maksimalt 750,- for en familie (egne priser på grupper over 6 personer) – denne refunderes uansett ikke

    Endringer:
    – Ønsker du å endre din bestilling, tar vi en endringsavgift på 300,- per endring, per gang.
    – Endringer av flybilletter som er bestilt vil tilkomme pristillegg uansett, og egne priser opplyses om før evt. endring

    Betaling av reise:
    – Normalt forfaller hovedfaktura for reisen 40 dager før avreise.
    – Egne regler for betaling av reisen gjelder for flere av våre reiser og leverandører til reiser. Dette opplyser vi dere om i forkant av bestilling (ved tilbudsgivelse). Det er til enhver tid våre leverandørers gjeldende regler som gjelder, og de kan til tider overstyre våre egne regler.
    – Vi sender ut faktura for depositum (med servicegebyr) og hovedfaktura. Ønsker man betale med VIPPS tilkommer det 1,75 %. Vi tar ikke kredittkort, utover via dere bruker kredittkort via VIPPS

    Priser:
    – Vi tar forbehold om endring av valutakurser, transportomkostninger som f.eks. økt drivstoffpris og endringer av skatter og avgifter. Herunder tilknyttet veier og flyplasser. Vi kan øke prisen opp til 8 % uten rett til å heve kjøpet pga. disse forbeholdene, om Cowboyreiser AS gir dere skriflig beskjed senest 20 dager før avreise. Over 8 % prisøkning står man fritt til heve hele reisens kjøp, men det forutsetter skriftlig tilbakemelding til Cowboyreiser AS innen 3 dager etter mottatt varsel om prisøkning.

    Avbestilling:
    Ønsker dere å avbestille gjelder følgende generelle vilkår hos oss:
    – Inntil 105 dgaer før avreise: 500,- per person i avbestillingskostnad (trekkes av depositum)
    – 104 til 65 dager før avreise: Depositum beløpet i sin helhet
    – 64 til 40 dager før avreise: 50 % av hele bestillingen
    – 39 dager til avreise: Ingen refusjon (man må betale 100 % av bestilling – ingen unntak)
    – Refusjon på avbestilt reise opp og tilbakebetales normalt innen 2-4 uker. Det beregnes et ekspedisjonsgebyr på 250,- per bestilt reise ved avbestilling.
    Gjør oppmerksom på at en del turer og leverandører som hotell og resorter, har egne regler for avbestilling og vi opplyser om disse i tilbudet du mottar fra oss i forkant av bestilling. Du plikter selv lese gjennom den informasjonen.

    Avbestilling og endring av skireiser/cruisereiser/gruppereiser/ranchreiser:

    – Her gjelder egne vilkår utover våre vilkår. Disse vilkårene vil bli opplyst ved bestilling, og skireiser vil det være gebyr på opptil 5 overnattinger ved bestilt hotell, samt våre generelle vilkår tilkommer i tillegg

    – Gruppereiser, rancher og cruise har egne vilkår ved bestilling, og opplyses om ved bestilling – om ikke opplyst, ber vi om at kunden tar kontakt for å få dem opplyst

    Forsinkelser:
    – Forsinkelser ifbm. flyreise, og kostnader tilknyttet dette, vil normalt flyselskapet dekke. Dette er ikke noe Cowboyreiser AS dekker overhodet.

    Kundens ansvar:
    – Alltid lese alle dokumenter sendt fra oss til deg/dere. Kunden bes lese nøye igjennom vilkår og betalingsfrister samt avbestillingsfrister.
    – Sjekk alle dokumenter for skrivefeil eller andre feil. Gi oss beskjed snarest om det oppdages!
    Du som kunde bærer alt ansvar for at all mottatt dokumentasjon ifht. din reise er korrekt.
    – Du som kunde er ansvarlig for å ha alle dine dokumenter og sjekket alle regelverk til din reise (pass, visum, forsikring, ESTA o.l.). Vi tar ikke noe ansvar for dette, om det medfører kansellert reise eller deler av reisen.

    Cowboyreiser og ansvar:
    – Vi påtar oss ikke ansvar for forsømmelser fra kundens side, og alle slike omkostninger må bæres av deg som kunde i sin helhet.
    – Omkostninger på grunn av streiker, start- og landingforbud for fly, forsinkelser, værforhold eller andre forhold som ikke skyldes feil eller forsømmelser fra Cowboyreiser AS sin side, må bæres av den reisende i sin helhet.
    – Dersom videre reise eller hjemreise må skje utenom den planlagte reiserute, må også alle disse ekstraomkostninger dekkes av den reisende.
    – Det tas forbehold om trykkfeil og at oppsatte ruter o.l. kan endres om forhold tilsier dette.

    Klager:
    – Skulle dere mot formodning ha en klage på deres bestilling, må dette fremmes direkte til reisemålet/bosted e.l. Om det ikke fører frem, må dere ta kontakt (innen dere forlater stedet) med våre lokale leverandører/agenter. Dere som kunder vil få kontaktinformasjon som dere må ta kontakt med i deres bestillingsdokument, og selvsagt på appen deres underveis.
    – Skulle dere mot formodning ikke få den hjelpen dere føler dere skal ha, ber vi dere kontakte oss (se eget nødnummer og evt epost).
    – All reklamasjon om mangler eller lignende må stilles til vår leverandør eller direkte til oss med en gang mangel oppstår. Hvis ikke, frasier du som kunde deg retten til å påberope deg reklamasjon.
    – Ønsker du å fremme reklamasjon, må dette gjøres senest innen 1 måned etter deres hjemkomst

  • Her finner dere masse Praktisk Informasjon om reise til USA og evt Canada

    Her under vil dere finner diverse praktisk informasjon om USA reiser; alt fra pass til flyreiser.
    Spør oss gjerne om det er noe dere lurer på!

  • Pass, visum og toll i USA

    1. Du/dere som reiser er selv ansvarlig for at pass og visum er i orden før avreise og innen frister fastsatt av Amerikanske myndigheter. Du plikter selv å oppsøke korrekt informasjon, og vi garanterer ikke for at all informasjon på denne siden til enhver tid er gyldig. Vi påtar oss ingen ansvar for kansellert tur eller avvist innreise til USA pga dette. Sjekk gjerne ut USAs Ambassade for mer informasjon: www.usa.no

    2. Husk å sjekke at passet er maskinlesbart og ikke utløper før tidligst 6 mnd etter du har kommet hjem fra din drømmereise. Husk å sjekke passene til alle som reiser! Nødpass skrives IKKE ut til reiser til USA.

    3. Husk å søke om ESTA (innreisegodkjenning til USA) så snart du har bestilt turen. Dette foregår på nett, og du bruker følgende side (alle andre er falsk!): https://esta.cbp.dhs.gov/esta/
    Prisen er 14 USD (ca 90-100,- NOK). Husk også å sjekke at du ble godkjent (kan av og til ta et par dager)

    4. Ved grensekontrollen i USA vil de be om ditt fingeravtrykk og de tar et bilde av deg. De spør deg gjerne også noen enkle spørsmål. Om du er usikker på hva de spør om, spør heller opp igjen. Svar høflig og så korrekt du kan.

    5. Dere må ha en gyldig adresse til første overnatting i USA. Husk evt skriftlig bekreftelse (en epost eller lignende dere kan fremvise om nødvendig) om dere ikke bor på hotell (typisk hos familie og venner).

    6. Er du ikke norsk eller skandinavisk statsborger, eller har dobbelt statsborgerskap, ber vi deg selv sjekke med USAs ambassade om regelverk for innreise.
    Gjør oppmerksom på helt spesielle regler om innreise om du har oppholdt deg i Iran, Irak, Syria eller Sudan etter 01. mars 2011.

    7. Vi anbefaler på det sterkeste at dere medbringer en skriftlig erklæring om en av to foreldre reiser alene med barn, uten begge foreldre med på tur. Eller om barnet/barnene reiser med andre, uten foreldrene tilstede. Anbefaler da også å ta med en kopi av foreldrenes pass.Ta kontakt med oss om dere trenger hjelp til dette.

    8. For opphold mer enn 3 mnd (90 dager), må dere søke visum via den Amerikanske ambassaden.

    9. Når det gjelder toll, må dere passe på å ikke medbringe matvarer e.l. Dette må i aller høyeste grad tollklares i tilfelle.

    10. 1 liter brennevin eller vin og 200 sigaretter kan medbringes til USA og Canada tollfritt.
    Ved tilbakereise til Norge gjelder de norske regler for toll og tollfrie varer.

  • Flyreise (innsjekk, bagasje, endring av billett og uforutsette hendelser)

    1. Ved avreise fra Norge til USA anbefaler vi minimum 1,5 time, helst 2-3 timer, før avreise.
    Ved avreise fra USA til Norge, eller internt i USA, må du være på plass minst 3 timer før avreise.

    2. Sjekk alltid gate og terminal. Dette gjelder og spesielt i USA hvor større flyplasser med flere terminaler er vanlig. Er du usikker, spør flyplasspersonell en gang for mye, enn en gang for lite.

    3. Flyselskapet trenger å vite din personlia og adresse for første natten i USA. Dette fyller du inn i forkant av reisen på flyselskapets hjemmeside (anbefales). Evt kan dette gjøres i skranke/automat på flyplassen før avreise til USA.

    4. Flyselskapene bestemmer setene. Så vi kan ikke garantere for seter og at dere får sitte sammen. Skulle en situasjon hvor dere ikke blir sittende sammen oppstå, anbefaler vi snakke med flyselskapets representant i gate eller ved innsjekkingsskranke.

    5. Bagasje og størrelse osv.

    Avslutningsvis, skjer det uforutsette ting; oppfør deg. Snakk til dem rundt deg med respekt og gjerne med et smil. En ting vet vi i Cowboyreiser som har reist mye; sinne og utskjelling gir ikke resultat!

  • Reiseforsiking

    Dere må ikke under noen omstendighet reise, noen sted, uten reiseforsikring. Vi kan ikke understreke dette nok!

    Vi anbefaler f.eks. Europeiske Reiseforsikring (www.europeiske.no). Sjekk din reiseforsikring for å være sikker du er dekket av denne.

  • Sykdom/helse

    Det er normalt ikke nødvendig med vaksine for USA og Canada.
    Blir du syk på turen anbefaler vi deg å ta kontakt med lokale helsemyndigheter og forsikringsselskapet ditt. Vi er pliktlig å hjelpe om nødvendig, men vi kan kun henvise til forsikringsselskap og helsemyndigheter i det aktuelle landet.

  • Penger/dollar/valuta

    Dollar brukes selvsagt i hele USA. I USA er man mer vant til bruk av kontanter enn vi i Norge er, så vi anbefaler alltid ha litt kontanter med deg til tips, småting på veien eller om noe skulle skje.

  • Utenriksdepartementets reiseråd samt ambassader o.l.

    Vi ber deg sjekke og holde deg oppdatert på Utenriksdepartementets sider for reiseråd.
    Dette gjelder normalt ved spesielle hendelser.

    Her følger en liste over norske ambassade og konsulater i USA:
    Royal Norwegian Embassy
    2720 34th Street N.W,
    Washington, D.C. 20008
    Telefon: +1-202-333-6000

    Royal Norwegian Consulate General
    825 Third Avenue,
    38th Floor New York, N.Y. 10022-7584
    (On 50th Street between Second and Third Avenue)
    Tlf: +1 646-430-7500

    Royal Norwegian Consulate General
    3410 West Dallas street
    STE 100
    Houston, TX 77019-3807
    Tlf: +1 713-620-4200

    Royal Norwegian Consulate General
    575 Market Street, Suite 3950, San Francisco, CA 94105
    Tlf: +1 415-882-2000

  • Våre priser og priseksempler

    Prisene man finner på våre sider er i de fleste tilfeller fra priser, og indikerer normalt fra laveste pris. Dette kan selvsagt avvike noe, og man må beregne at prisene kan være annerledes enn i våre eksempler. Spesielt er sesongvariasjoner det som gir størst prisforskjeller (typisk påske, sommerferie o.l.)

    Vi skreddersyr alle turer, og du som kunde skal være sikker at vi alltid etterstreber å gi deg best produkt for best mulig pris.

  • Vi kan hjelpe dere med mer enn bare hotell, leiebil, planlagte turer og fly!

    1. Last ned appen vår! Her ligger hele bestillingen, reiseruten og en god del nyttig informasjon. Har du bestilt er all informasjon om appen tilsendt deg. Bare spørre oss om det er noe du lurer på! Vi hjelper med glede.

    2. Har dere tenkt å gå innom severdigheter, show, fornøyelsesparker, sportsarrangement eller aktiviteter? Vi har et enormt kontaktnett som gjør at du kan komme deg «inn» på det meste. Til og med Superbowl!

    3. Har du tenkt på transport / transfer? Husk at vi hjelper med dette også.

    4. Vi er her for å hjelpe! Er du litt usikker, tenker på noe, eller hva som helst. Ta kontakt! Vi vil at drømmeturen deres skal bli nettopp det; drømmetur..

    Dere finner også våre generelle vilkår i eget punkt her på Praktisk Info. Vilkårene er generelle, og hver enkelt reise vil ha sine egne vilkår ifht regler fra gjeldende underleverandør til Cowboyreiser (spesielt tenker vi på de fleste type turer som ikke kun er fly, hotell og leiebil (som ranch, fottur med guide osv.).

LIGNENDE TURER

Fot- og sykkelreise

Fotturer på egen hånd i USA – vi ordner alt

Å ønske å oppleve fotturer på egen hånd i USA, er et ønske vi forstår godt. Vi i Cowboyreiser har gjort nettopp det, og vi syns det er en opplevelse som er helt herlig. Vi ordner med alt fra overnatting med frokost, leiebil, kart til alle turene og egne guidebøker dere kan bruke på tur.

Les mer
Familieferie i USA

Aktiv ferie for hele familien i USA

Det å få muligheten til å reise rundt i de vakreste delene av USA med hele familien, hvor opplevelsene står i kø, høres ut som en drøm.. Med denne turen er drømmen om vakre USA og aktiv ferie oppfylt i en og samme reise!

Les mer
Sol og varme

Familieferie i California

Familieferie syns vi i Cowboyreiser, og vi er småbarnsforeldre, skal inneholde noe for alle. Noe som gjør dere alle nysgjerrige, muligheter for latter og glede og kanskje noe som gir rom for fremtidig videre reiselyst..

Les mer